hits

OBOS: Dårlig humor

kommentarer
De som tar T-banen i Oslo har i mange uker kunnet humre over dumme spanjoler og italienere. For det er tydelige søreuropeere OBOS bruker i sin reklame for medlemsskap.

Noen foretrekker å bo hjemme hos mor. Andre er kloke, og melder seg inn i OBOS, kan vi lese.

OBOS-reklame, fotografert av meg på Grønland T-banestasjon i morges.

Ja, er det ikke festlig med disse spanske og italienske mennene som bor hjemme hos mor, dere? OBOS-spøken er bare smakløs. For å vise til Aftenpostens artikkel om Eurosonen i sommer:

Eurokrisen har skapt et todelt arbeidsmarked i Europa, med et klart skille mellom nord og sør. Skillet er enda tydeligere når det gjelder ungdomsledigheten, viser tall fra Statistisk sentralbyrå. Hellas og Spania topper statistikken med en ungdomsledighet på over 50 prosent. Men også i euroland som Italia og Portugal er ungdomsledigheten raskt voksende og har nå passert 30 prosent.

Sentralbanksjefen i Europa mener det vil ta sju-åtte år å få ned ledigheten i regionen. Sør-Europa står overfor en tapt generasjon, de som ble ferdige med dyre studier samtidig som finanskrisen rammet, og som opplever at årene går uten at de får seg jobb.

De er nødt til å bo hjemme hos mor, enten de vil eller ikke. De har ikke råd til å flytte for seg selv. Det kan vi le av her oppe i oljelandet vårt. Men spøken til OBOS er ikke morsom, når bakgrunnsteppet er så dystert.