Reklameforbud virker ikke

Det kan i praksis bli forbudt å reklamere for godteri, søt kjeks og sjokolade. Helsedirektoratet foreslår nemlig at reklame for usunn mat forbys, dersom den apellerer til barn.

Høyres byrådsleder i Oslo, Stian Berger Røsland var raskt ute på Twitter med å latterliggjøre forslaget (se bildet).

Forbudet skal altså gjelde barn og unge under 18 år, men hvordan skal man avgrense det? Som Sverre Tom Radøy sa i Dagsnytt18: Hvordan skal dette praktiseres, ved at godterireklame bare tillates i bladet "Vi over 60"? Det som virker på en 17-åring vil virke på voksne også, så i praksis snakker vi reklameforbud.

Det er helt greit. Jeg klarer virkelig ikke hisse meg opp over et reklameforbud, vi har det allerede med alkohol og tobakk. Problemet er at det ikke vil gi noen effekt på folks innkjøp. Fedme er kanskje vårt aller mest alvorlige helseproblem, og gir enorme kostnader for skattebetalerne og lidelse for dem det gjelder. Og så klarer man altså å foreslå det ene tiltaket som ikke virker.

George Gooding på twitter. Skjermdump.

Barnas matinntak er foreldrenes ansvar, slik George Gooding poengterte i tweeten her (se bildet). Hvis ungen hyler etter godteri i butikken er det foreldrenes ansvar å la den hyle, i stedet for å fylle handlevognen med godteri og sjokolade.

Kari Jaqesson skrev i bloggen sin for en tid tilbake: Jeg har til gode å oppleve et veldig overvektig barn som har to normalt aktive, relativt slanke foreldre. 

Det ble et helvetes rabalder etter den bloggposten, og Jaqesson ble beskyldt for å mobbe den familien som var utgangspunkt for bloggposten hennes. Senere har hun gjentatt at det å lære barna å spise mye og feil mat er omsorgssvikt, like mye som å sende dem på skolen uten sokker og stillongs i 20 kuldegrader.

Det er ingenting som provoserer folk så mye som når folk sier sannheten. Overvekt hos barn er et stort medisinsk og sosialt problem for de barna det gjelder. Da er det litt for pinglete å foreslå et reklameforbud. Jeg kommer til å skrive mer om hva som faktisk bør gjøres i en senere bloggpost.

Les saken om reklameforbudet i Nettavisen her

 

hits