Hurtigruten styrkes - minutt for minutt

De endringene som nå gjøres i Hurtigruten er trolig riktige. Nesten 40 sies opp i Hurtigruten, melder Nettavisen i dag. De som blir sagt opp er folk i administrasjonen på land. Sentralisering til nytt konsernsenter i Tromsø, utfasing av dagens operasjon i Narvik og overføring av oppgaver og personell til konsernsenteret er trist for Narvik, men trolig nødvendig. (Saken fortsetter under bildet).

Hurtigruten under Tromsøbrua. Foto: NRK/montasje

For Tromsø er det kjærkomment med flere arbeidsplasser i privat sektor. Nord-norges hovedstad har universitet og regionsykehus, og dermed svært mange offentlige arbeidsplasser.

"Hurtigruten sliter, Hurtigruten i hardt vær, tøffe tider for Hurtigruten..."  å google dette selskapet er en studie i hvordan økonomiske problemer kan beskrives på fjorten forskjellige måter på en nyhetsdesk.

Selskapet skaffet seg ekstra mye gjeld ved oppkjøp de siste årene. Men det underliggende problemet er at Hurtigruten er en hybrid mellom "bussrute" og cruseskip. På Finnmarkskysten er Hurtigruten ofte eneste transportalternativ. Derfor krever staten at skipene seiler hele ruta, med anløp på 34 havner, hver eneste dag året rundt.

Flertallet av passasjerene er altså nordmenn som reiser en kort strekning. Men cruiseturistene som reiser hele ruta fra Bergen til Kirkenes tur-retur, er de som gir penger i kassa.

Det er vanskelig å kombinere rollen som transportåre på kysten med det å være et cruiseskip. Å rote rundt i Trollfjorden for å glede 300 tyske pensjonister er kjedelig for han som vil fort frem til kjæresten på Sortland.

Derfor må rederiet drive så effektivt som bare mulig. De tiltakene som annonseres i dag høres helt riktige ut.

hits