Northug kan fortsatt selge øl og chips

Coop-ledelsen sa mandag 5. mai at de ville bestemme seg innen åtte dager. Skulle de fortsette samarbeidet med Petter Northug, eller skulle de bryte? Men åtte dager gikk og Coop klarte ikke bestemme seg. Etter det VG kjenner til er partene i forhandlinger om premissene for videre samarbeid.

Vi Menn og Red Bull gikk raskt ut og erklærte at deres sponsorater var uberørt av Northugs fyllekjøring. Det er jo logisk, for Vi Menn og Redbull er også uberørt av skisportens kjerneverdier: Å leve sunt, trene mye og passe på kameraten sin.

Coop derimot, som er "litt ditt" ifølge sin egen merkevare, vil gjerne assosieres med både topp- og bredde innen idretten. Så de måtte vente og se på mediehåndteringen.

Den kom, og den var brilliant. Northug gråt ekte tårer på TV og Northug trente i Meråker, med kamera på slep. Folk flest kom veldig nær ved å se ham slik, så nær at vi kom i posisjon til å tilgi ham. Sju av ti "tilgav" Norgthug ifølge en meningsmåling. Tilgivelse er et begrep som vanligvis er forbeholdt de nærmeste.

Coop-sjefen Fanebust uttalte at  det første intervjuet på TV2 var "veldig sterkt". "Når du så øynene hans skjønte du at dette var ekte. Det var svært tillitsvekkende. Jeg er glad for hans åpenhet og ekthet", sa Fanebust. 

Vil du ha mine artikler rett i innboksen? Enkel på- og avmelding. Trykk på denne lenken.

Coop-sjefen vet at hvis Northug angrer på en dramaturgisk riktig måte, så vil folk flest fortsette å like ham, og så kan han bruke Northug til å fortsette å selge frokostblanding og potetgull.

Skiforbundet sto, i likhet med sponsorene, også tydelig klar til å plukke opp en frafallen, også de valgte pengene og ikke idrettens egentlige verdier.

Bare en eneste aktør gikk tidlig ut og signaliserte at de ville avbryte samarbeidet med Northug. Aure Sommarskiskule, en skiskole for barn. Det var ikke tilfeldig. De er nærmest den virkelige idretten og idrettens verdier: Gå fort på ski, være ut i all slags vær og ta vare på kameraten sin.

For dette er kjerneverdiene for breddeidretten i ski. Slik kjerneverdiene for Coop er å selge frokostblandinger og potetgull. Coop har altså gjort det riktigste de kunne gjøre: Sittet stille, ventet, vurdert og kalkulert Northugs synlige anger som hard valuta.

Det klokeste i denne saken er sagt av TV2 Stian Barsnes Simonsen; Det er ikke synd på Petter Northug, han har vært kjempeheldig. Han har ikke drept noen, han har ikke skadet noen, han er selv uskadd.

Etter min oppfatning har Northug vist at han ikke fyller rollen som nasjonal skihelt. Men det er småting i den store sammenhengen: Han er uskadd, han har heller ikke skadet noen alvorlig og han kan gå videre i livet.

I motsetning til mange andre, som ikke kan gå videre etter å ha fyllekjørt, eller ha blitt utsatt for andres fyllekjøring. Minst 50 prosent av bilførere som selv blir drept eller som dreper andre i trafikken, har brukt rusmidler kort tid før ulykken, ifølge Actis. I tillegg blir hvert år mange unge funksjonshemmede på grunn av kombinasjonen bil og rus. Det er alvoret i saken.

Det finnes knapt en aktør i saken rundt Petter Northug som ikke har brukt ordene "totalt uakseptabelt" om Northugs fyllekjøring. Men det var ikke mer uakseptabelt enn at samtlige aktører, sponsorene, olympiatoppen og landslaget, sto klar til å plukke opp den frafalne og tjene penger på ham.

De vil bare ikke si det skikkelig høyt. I stedet sier Coops Kristin Paus:  "Det (utsettelsen, min anm.) skyldes at det er en så viktig sak at vi vil bruke den tida vi trenger på dette. Vi vil gjøre en grundig og bred vurdering. Dessuten er det er mye reisevirksomhet og møtevirksomhet om dagen."

Ifølge VG er partene i forhandlinger om utskiftinger i teamet rundt Northug. Om et par uker kommer nok meldingen om at Coop fortsetter samarbeidet og alle vil rose dem for å "ha tilgitt" Petter Northug. Men det de egentlig gjør er å gå etter pengene.

Siste: Her er siste nytt fra Aure sommarskiskule (og der røk min siste illusjon).

Vil du ha nye bloggposter rett i innboksen? Trykk på denne lenken

 

hits